Langkau ke kandungan utama

Guna Kuasa Minda: Nampak Imej Misteri

Guna minda dan kemahiran mata. Kalau nak ikutkan hal-hal motivasi ni aku dah lama dah tinggalkan bidang tersebut masa kat sekolah dulu. Walaupun aku presiden, tapi macam tak jadi presiden pun. Ini gara-gara undi dan sokong membabi buta la ni. Last-last aku yang malang ni yang kena. Tolong jangan amalkan lagi cara tersebut. Rosak negara nanti.

Pengalaman aku masa jadi ala-ala konselor tak banyak membantu pun. Tapi masih ada kalanya boleh membantu diri sendiri juga. Kalau tak digunakan selalu, lama-lama jadi lupa pulak. Dan aku memang minat dengan benda-benda macam tu. Lebih lebih lagi kalau yang melibatkan menguji IQ. Walaupun IQ aku tak la bagus mana pun, paling tidak pun EQ aku bagus la. Kalau main games pula suka yang menguji IQ.

Cuba korang tengok pada gambar ni. Cuba klik untuk besarkan. (jangan klik dulu, baca arah selanjutnya dulu lepas tu baru klik gambar). Pada gambar itu kelihatan corak-corak dan warna-warna. Tapikan kalau korang terror, sebenarnya ada imej apa sebenarnya? Korang perhatikan gambar tersebut, carilah kat mana-mana bahagian pun, nanti korang akan jumpa satu imej misteri. Nampak imej tu, bagitau aku. Tapi aku tak la bagi hadiah. Aku bagi hand clap je.

Cerita disebalik gambar tu ada alkisahnya. Pada bulan pertama aku mula masuk kerja baru, memang takde kerja nak buat. Projek belum mula lagi. So duduk office mengadap la pc. Surf internet dan surfing la macam-macam web site. Kemudian member office aku dapat beberapa gambar seperti gambar tadi dan suruh aku cari imej yang tersembunyi. Caranya dengan merenung tajam pada gambar tersebut dan dengan kuasa minda, akan muncul imej tersebut. Aku guna teknik tersebut dan tidak sampai seminit aku berjaya mencari imej misteri tersebut. Hanya member aku tadi dan aku saje yang boleh nampak imej tersebut. Member office yang lain-lain tak nampak langsung. 'Tak nampak pun?' 'Nampak corak-corak dan warna warna adalah' 'Ko ni giler ke? Takde ape pun? Tipu ni'. Itulah rungutan mereka.

Apa pun korang pun boleh cuba. Dan aku ada banyak koleksi gambar-gambar macam ni. Yang bestnya kalau dah nampak imej misteri tu, mesti korang suka sebab imejnya 3D dan macam hologram. Ada yang imej, bentuk dan ada juga perkataan. Caranya tarik nafas, relaxkan minda. Tenung gambar sambil kosongkan fikiran. Insyaallah akan muncul imej misteri tu.

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks