Langkau ke kandungan utama

Serabut kelapa atau kepala?

Buat masa ini saya agak sibuk dengan membuat persediaan untuk beberapa projek dan kerja. Memang agak sibuk sehingga agak serabut dan kucar kacir. Ada sesetengah orang kata tak elok buat banyak kerja pada satu masa. Lagi pun saya ni pun bukanlah dari jenis multitasking. Banyak yang serabut. Cara terbaik buat satu-persatu. Atau pun ikut nasihat dari otai Dr Irfan Khairi adalah dengan membuat satu tugasan dan kemudian jika terasa serabut, tinggalkan tugasan tadi tu dan buat atau sambung tugasan lain pula. Tujuannya tak nak bagi rasa bosan. Tapi semua tu kena pandailah untuk mengendalikannya.

Buat pengetahuan rakan-rakan dan sahabat semua, buat masa kini saya sedang membuat persediaan untuk kursus-kursus akan datang. Ada empat kursus yang akan saya kendalikan. Tapi bukanlah pada satu masa. Ianya terbahagi kepada beberapa hari atau tarikh yang akan disusun. Namun begitu bukan mudah untuk melaksanakannya. Bukan seperti sebelum ini yang mana kursus yang saya kendalikan agak simple dan straight forward.

Dengan kemudahan yang ada sekarang ini saya lebih banyak memperbaiki dan menambah silibus yang ada di dalam kursus-kursus tersebut. Manakala kali ini juga semuanya adalah terbuka. Yang mana dahulunya agak tertutup dan ada juga yang tidak ramai ketahui. Macam nak buat kursus rahsia-rahsia pulak kan?

Untuk kursus membina alat pengesan logam atau metal detector ianya agak rumit sekali. Dalam masa sehari mungkin agak ketat waktu yang diperuntukkan untuk menghasilkan satu alat yang lengkap. namun begitu dengan teknik dan pengalaman saya membina alat pengesan logam dengan pelbagai jenis, Insyaallah kursus pertama ini akan berjaya. Ramai yang bersetuju dan ada yang tidak setuju dengan kursus yang saya buat ini. Takpelah... masing-masing punya pandangan. Apa pun saya cuba yang terbaik untuk peserta kursus dan diri saya sendiri. Pra pendaftaran masih dibuka sila ke www.myenique.com/kursus.html dan isi boring yang disedia. Kemudian anda akan diberitahu tarikh-tarikh kursus yang anda pilih kelak.

Kekangan masa dan kerja yang banyak belum beres membuatkan banyak kerja-kerja R&D saya tergendala. Dengan pekerja dan pembantu yang terhad memang agak susah juga nak kendalikan masa dengan betul. Ditambah juga dengan kos yang setiap hari meningkat membuatkan saya serabut sikit. Oleh itu dengan adanya hasil jualan produk dapatlah digunakan sedikit untuk melancarkan lagi perjalanan projek dan kerja R&D. Tidak lupa juga kepada para penyumbang yang baik hati memberi sumbangan demi melancarkan lagi projek saya sebelum ini.

Saya mengharapkan doa dan sokongan dari kawan-kawan dan sahabat semua bagi memudahkan urusan kerja saya, seterusnya dapatlah kiranya saya menunjukkan hasilnya nanti. Tunggulah akan hasilnya nanti. Nantilah sesuatu yang luar biasa. InsyaAllah.

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks