Langkau ke kandungan utama

Meletup, terbakar dan hangus

Apabila masa untuk membuat satu eksprerimen, memang ada pelbagai perasaan yang timbul. namun begitu ianya bergantung kepada mood juga. Kalau mood tak ok, maka kerja pada hari itu memang teruklah. Sudah banyak kali berlaku. Kena pula time badan dan tua ni, macam-macam sakit yang dapat.

Sejak minda dah mula ok ni, saya sudah mula aktif. Dan benda-benda yang kurang faedah pun dah mula tinggalkan. Bak kata sorang ustaz, kalau nak dapat lebih masa, tinggalkan segala gajet. Tinggalkan semua benda yang sia-sia. Ya, memang benar kenyataanya. Tapi itulah. Manusia ni mudah pula. Bila dah senang sikit lupa asal usul. Lupa kepayahan lama.

Memang saya sukan buat eksperimen. Kalau ada dana lagi banyak eksperimen yang saya akan lakukan. Tak kira apa pun asalkan ianya bermanfat. Bila dan banyak buat eksperimen dan banyak pula kejayaan, saya akan sampaikan dalam kursus atau bengkel saya. Sama ada berbayar atau free. So sekarang ni nak bagi free susah sikit sebab banyak benda nak tanggung. Nak cakap free pun payah juga sebab makan minum saya nanti siapa pula nak tanggung.

Berkenaan dengan eksperimen, baru-baru ini saya sudah buat satu eksperimen biasa-biasa aje. Cuma manfaatnya sebab nak bagi jadi satu alat ini. Alat ni dah lama jadi cuma masalahnya ianya ada kekurangan. Jadi bermulalah R&D untuk alat ini.

Bila masuk bab eksperimen ni, saya lebih banyak kali menggunakan sumber cas elektrik yang rendah. Yang tidak merbahaya. Atau pun hanya guna bateri. Dahulunya saya ada seunit power supply yang saya beli sendiri. Power supply tu bukannya tak boleh buat sendiri. Tapi dana tak cukup dan tidak penting, itu yang membuatkan saya beli saja. Kemudia power supply tu sudah tiada. Saya jualkan kepada orang lain. Sekarang ni saya guna sumber kuasa dari bateri yang boleh dicas semula.

Menggunakan kuasa elektrik AC memang saya takut. Agak fobia. Memang pucat lah muka saya. Bukannya tak biasa. Hari-hari menggunakan power AC untuk buat eksperimen. Tapi masih juga takut-takut. Jadi eksperimen yang baru-baru ini berlaku letupan dan kebakaran kecil di dalam lab saya. Biasanya apabila jadi begini, saya akan berhenti dan tak mahu teruskan semula. Tapi kali ini tidak. Saya masih mahu teruskan juga sehingga saya dapat apa yang dikehendakkan.

Tiga kali letupan berlaku. Dan tiga kali juga barang eksperimen menjadi hancur berkecai. Sampai masanya stok komponen saya kehabisan. Pada masa itu jugalah terpaksa cari komponen yang baru. Oleh itu kenalah pergi ke KL untuk cari stok komponen yang baru. Memang sangat berkos kan? Itulah orang luar memang tak nampak. Hanya tahu barang sudah tersedia dan fikirkan ianya sangat mudah untuk dihasilkan. Ironiknya sebenarnya sukar dan banyak kerja yang perlu dibuat. Bagi saya tak apalah, sebab orang tak tahu.

Kini baru satu produk sudah melepasi ujian yang agak mencabar dan berisiko. Semuanya dengan duit sendiri dan hasil jualan produk. Harap adalah yang sudi memberi sponser untuk R&D saya seterusnya. Walaupun ada yang Berjaya dijadikan produk untuk dijual, yang tidak menjadi produk pula saya simpan untuk dibawa di dalam kursus dan bengkel yang saya anjurkan.

Insyaallah akan datang saya ingin anjurkan kursus rekacipta elektronik dan eksperimen saya. Saya galakkan yang fresh dalam elektronik untuk hadir ke kursus saya. Yang dah power tu nak jhadir pun boleh juga untuk pelajari dari pengalaman saya. Insyaallah nanti saya akan hadir ke kursus orang lain juga yang lebih berpengalaman dari saya yang kurang ilmu ini.

Terima kasih

ps: Nak bagi banyak masa memang tinggalkan gajet... so faham aje lah

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks