Langkau ke kandungan utama

Musim sakit-sakit

Cuaca sekarang ini tidak menentu. Kadang kala boleh mengundang pelbagai penyakit berjangkit. Malah aku pun terbabit sama dalam situasi ini. Sejak dari aku mula-mula cerita tentang sakit ayang aku hadapi kerana demam teruk. Kemudia pulih dari demam dan rasa sihat seperti sedia kala. Kemudian sakit semula dan berlarutan seperti pergi dan balik.

Semalam selepas sampai di Ampang badan aku mula rasa 1001 macam. Lenguh-lenguh dan badan jadi panas. Pada hal bangun pagi ok. Masa sarapan ok. Siap basuh motor lagi, pun ok. Selepas sampai Ampang, badan dah rasa lenguh-lenguh, lemah dan terasa panas. Pada masa yang sama hari pun memang panas. Kerja yang dah mula dah tak menjadi. Tapi aku kuatkan juga semangat. Lepas buat beberapa kerja dan perbincangan sedikit, akhirnya aku ambil keputusan balik rumah.

Bukannya apa... badan dah lenguh, sendi-sendi dah mula sakit. Kepala pulak dah panas. Sampai rumah, kepala pun sakit dan badan mendadak panas. Aku minum air sampai dua liter tapi sikit-sikit la. Kemudian baring tidur. Hari makin panas. Rumah parent aku takde aircond, jadi aku belasah la juga baring. Nak balik rumah sendiri dah tak larat dah. Kena tunggu bini aku dan kebetulan juga anak sulong aku pun demam lepas balik dari sekolah. Dah dua orag demam dah. Maka aku dan anak sulong aku pun baring la sama-sama dalam kepanasan yang membahangkan.

Petang sikit bini aku bawa aku dan anak ke klinik UKM. Selepas cek dan bagi ubat, terus balik rumah. Tapi sebelum tu makan kat depan MFI UNIKL. Masa kat klinik, doktor tak kata apa-apa yang istimewa pun. Hanya skit biasa je sebab cuaca panas dan hujan tidak menentu. Aku tak puas hati sebab itu je yang doktor kata?! Oklah...

On the way balik rumah aku rehatkan diri dalam kereta sambil bini aku driving dan dua anak aku sedang tidur. Fikirkan sepas sampai rumah boleh la landing atas katil dan rehatkan diri secukup-cukupnya. Lagi pun aku perlu badan sihat sebab esoknya aku nak ke KLCC ada expo. Sampai je rumah, maka bermulalah cerita baru. Seluruh kawasan perumahan takde elektrik pulak.... Alaa... hampa betul. Hampa sebab kalau tidur mesti panas. Badan aku dan anak aku dah la panas. Kena pulak kes camni. Haru biru la.

Masuk dalam rumah, cari lilin dan cari lampu-lampu yang ada. Lilin habis, lampu takde bateri. Lagi la hampa. Yang ada dapur gas je. Bini aku pergi ke kedai beli lilin dan aku jaga dua anak aku yang nyenyak tidur dalam kegelapan malam, satu cahaya pun takde. Masa tu lah macam-macam aku fikir. Dulu kalau masih teruskan projek free energy, dah tentu tak jadi camni. Sudah pasti dalam beratus-ratus rumah yang gelap masa tu, rumah aku yang ada elektrik dan terang benderang. Tapi sebabkan kos yang tinggi, projek tu tertangguh sehingga dapat dana. Tapi pada fikiran aku la, kalau projek tu dah berjaya, aku rasa mesti ada pihak yang tak suka dan tak setuju dengan ciptaan aku tu. Yang pasti adalah pihak TNB. Sebabnya bil elektrik dah takde lagi dah. Kemudian syarikat yang jual minyak petrol, sebab kereta dah tak guna minyak lagi. Kalau tak boleh takpe la. Biar aku guna sendiri pun dah ok dah.

Oleh itu malamnya aku tidak nyenyak tidur sebab panas. Jiran-jiran yang lain ada yang sampai tidur dalam kereta sebab kereta ada aircond. Anak aku tidur guna kipas yang guna bateri dan ada satu lagi ciptaan aku yang guna free energy dan boleh dimanfaatkan untuk semua orang yang nak jimat bil elektrik. Err.. tapi takpelah aku tak nak cerita sebab nanti ada syarikat besar cari aku pulak.

Hari ni aku ke klinik lagi dan jumpa doktor lain pula. Doktor tu biasa dah dengan kami sekeluarga. Lepas cerita itu ini kat doktor tu, ubat ditambah jenisnya dan darah aku diambil untuk diuji. Keputusan pemeriksaan darah petang. Jadi aku balik rumah dah rest, rest, rest. Aku perlu sihat untuk aku teruskan kerja aku dan beberapa projek lagi. Hebat betul dugaanMu Ya Allah, tapi tidak sehebat dugaan kepada rasul-rasulMu yang terdahulu.

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks