Langkau ke kandungan utama

Harta Interlek

Baru-baru ini aku pergi ke expo Harta Interlek kat Kuala Lumpur Convention Centre dan lihat banyak benda di sana. Aku pergi dengan member dalam keadaan aku yang baru elok dari demam dan sakit badan. Hari memang panas tapi kat expo tu sejuk la sebab ada aircond. Kalau tak, demam balik la aku jawabnya.

Masa kat expo tu aku ambil banyak kesempatan untuk dekati setiap perhentian (gerai) yang ada dan ianya sangat berbaloi. Bukan berbaloi sebab harga yang murah tetapi berbaloi dapat mendekati dan mengetahui maklumat setiap gerai yang ada. Aku memang kurang bercakap mahu pun bertanya. Jadi tugasan tu dijawat oleh member aku. Aku hanya memerhati sahaja.

Jadi aku memikirkan maksud dan fungsi expo tersebut kepada orang ramai dan kepada aku. Apa yang aku fikirkan dalam kepada otak aku ni berlainan sekali. Apa yang aku harapkan bukanlah berlaku di expo tersebut. Aku harapkan yang lebih. Tapi aku tetap ada rasa suka pada sesetengah part. Bolehlah dikatakan bangga dengan hasil kerja diorang ni. Aku rasa bukan semua yang bagus-bagus ada kat expo tersebut. Setiap kali bila lihat presentation setiap gerai, adakalanya aku dengan member saling berpandangan seolah-olah ada yang tidak kena. Namun begitu usaha mereka perlu diambil berat. Ada banyak kelemahan walaupun mereka ada peluang dari segi sokongan dan pembiayaan. Tidak seperti aku dan partner, masih mencari dana ke sana dan ke sini dengan berhati-hati dan penuh berwaspada.

Gerai yang aku suka adalah gerai yang menghasilkan produk elektronik dan mekanikal. Pada gerai tersebut memang aku singgah lama sebab nak tengok presentation mereka. Kemudian barulah ada sessi soal jawab. Yang bertanya banyaknya member aku berbanding aku sendiri. Lepas dari gerai tersebut aku dan member saling berpandangan (bukan bermain mata) dan ada kalanya bergeleng kepala. Sebabnya? Susah nak jelaskan. Banyak perkara yang tidak kena.

Di expo tersebut banyak jenis-jenis produk yang diperkenalkan. Ada yang baru dan ada yang lama. Ada yang bagus dan ada yang kurang bagus. Apa pun usaha mereka memang bagus. Aku juga yang belum bagus. Tak tau bila lagi aku dapat sertai expo macam tu dengan menunjukkan hasil rekaan aku yang seumur hidup belum pernah aku tunjuk pada orang. Tapi aku dah tanam hasrat untuk sertai expo macam tu pada masa akan datang. Setelah bincang dengan member, dia pun setuju sangat untuk sertai expo macam ni pada masa akan datang dengan tujuan untuk membuka mata dan minda orang ramai mengenai sesuatu yang orang lain tak tau lagi. Apa tu agak-agaknya ye? Lu fikirlah sendiri.

Insyaallah, kalau organisasi yang aku rancangkan berjaya ditubuhkan, aku akan usaha bantu masyarakat Malaysia dari segi idea rekacipta. Bantu sampai ketahap boleh menghasilkan sesuatu yang berguna. Dulu aku pernah buat camtu tapi tidak tahan lama. Hanya boleh bertahan setahun je. Sebabnya aku guna kewangan sendiri dan banyak melaburkan kepada orang-orang yang malas nak keluarkan duit sendiri. Objektif tercapai tetapi seketika saja sebab kehabisan modal. Akhirnya tutup. Ada juga yang bagi idea supaya dikenakan bayaran. Memang aku buat tetapi ramai yang tidak suka dan mereka sukakan yang percuma. Bila aku bagi percuma, mereka suka tapi tidak kekal lama la sebab semuanya dah habis. Modal pusing tiada, duit pun tiada. Jadi aku pun stop takat situ je. Tapi lepas tu ramai yang tanya ada lagi ke? Aku kata takde lagi la tapi kalau nak kena beli. Bila sebut kena beli, terus takde orang nak dekat dah.

Itulah dunia nyata sekarang ini. Semua orang nakkan free. Aku pun nak free juga. Tapi aku lebih suka beli dari dapat free. Benda yang aku beli ni selalunya aku lebih hargai dan sayang berbanding benda free. Benda free memang aku tak hiraukan sangat melainkan benda free dari orang yang tersayang. Kadang-kadang aku terfikir kenapa ada pihak yang bagi banda free dan mana untungnya. Satu lagi penjual yang bagi harga diskaun setelah ditekan oleh pelanggan supaya menurunkan harga asal. Kalau dapat turun harga sikit-sikit tu boleh la. Tapi kalau sampai harga modal tu... itu yang rasa kesian.

Aku kalau beli barang kurang sangat minta harga diskaun melainkan harganya agak tinggi. Kalau harga basikal tu harganya RM150, kemudian kita minta diskaun harga kepada RM60, agak-agak boleh terima akal tak? Boleh. Kalau penjualnya adalah mat gian atau harga kos buat basikal tu RM10 je. Sebenarnya bukan kos buat basikal itu yang jadi harga basikal tu RM150, tetapi teknologinya. Tau tak alat penjimat minyak elektronik yang hanya cucuk pada soket dalam kereta? Harganya mencecah sehingga RM600. Tapi tau tak kosnya berapa? Kosnya tak sampai RM50. Oleh itu kenapa jual RM600? Jual RM100 pun dah ok dah. Sebabnya bukan kos benda tu yang dipertaruhkan tapi teknologinya. Harga teknologi itu perlu dibayar. Idea benda tu yang perlu dibayar. Sedangkan ada orang yang menjual idea dan ramai yang membelinya.

Oleh itu fikirlah sendiri.

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks