Langkau ke kandungan utama

Faedah merancang

Aku dari dulu lagi memang susah nak merancang sesuatu kerja dengan merekod di atas sekeping kertas. Cara aku adalah dengan menulisnya di dalam ingat di dalam kepala. Memang kerja mudah tetapi mudah lupa. Ya! Aku mudah lupa. Tambahan pula dengan pelbagai tugasan yang aku terima membuatkan lebih banyak perkara penting menjadi lupa dan hilang dalam ingatan. Huru haralah jadinya dan kerja pun menjadi compang-camping dan bercelaru.

Itu dulu. Tapi sekarang ni perubahan berlaku secara mendadak disebabkan beberapa faktor yang mendorong aku membuat perancangan di atas kertas dan tidak lagi mengingatinya di dalam kepala otak. Banyak baiknya dari kekurangan. Cuma untuk melaksanakannya agak 'M'. M tu adalah malas. Tiada cara lain yang boleh membantu melainkan diri kita sendiri. Apabila kita paksa diri, macam-macam boleh jadi. Apa yang kita mahu pun juga boleh tercapai. Jika tidak tercapai juga, usaha kita belum cukup lagi. Tambahkan lagi.

Apabila bercerita tentang perancangan, ada juga beberapa perancangan yang aku pernah buat terpaksa ditangguhkan dahulu. Tapi sebenarnya bukan tangguh cuma ada perubahan. Perancangan aku nak adakan kursus Rekacipta terpaksa ditangguhkan dahulu sebab pada masa yang sama terdapat penambahan perancangan. Tambahan itu juga sebenarnya menyeret sekali perancangan yang ada sebelum ini. Jadi bukan maksudnya ditangguhkan tetapi sedang dalam usaha dan menunggu waktu yang dibenarkan untuk ia menjadi kenyataan.

Tugasan harian, kerja R&D, design produk, merancang projek, semuanya aku buat siang dan malam. Dan pada masa yang sama juga banyak tempahan yang aku terima tetapi buat masa ini aku agak keberatan sikit. Sibuk la. Kalau boleh aku nak dahulukan mana yang perlu aku siapkan dulu. Mengenai pertanyaan yang aku terima, aku akan jawab dan ada juga yang aku tak jawab sebab bergantung kepada soalan. Soalan yang tidak berkaitan memang aku tak jawab. Lagi pun setiausaha aku belum ada lagi yang boleh cek email dan bantu kerja aku. Jadi bayangkan aku buat kerja ni sorang diri. 

Buat masa ini aku sedang mengikuti perancangan yang telah ditetapkan. Segala keputusan dan hasil akan menyusuri tidak lama lagi. Insyaallah. Mana-mana kerja dan tugasan yang tidak siap lagi tu memang tak boleh buat apa sebab aku bukan tak buat tapi masih dalam tugasan untuk disiapkan. Seperti nasihat Dr Irfan Khairi, lakukan kerja 20% darinya jika terdapat banyak tugas yang perlu dilakukan pada masa yang sama. Kemudian ulang semula pada tugas yang pertama tadi dan seterusnya sehingga kerja siap. Tapi aku tidak kisah juga jika ada yang melemparkan kata2 negatif pada aku. Seperti yang aku pernah katakan pada topik2 yang lalu, aku rindukan segala tohmahan dan tekanan-tekanan ini. Tanpa semua ini aku tak mungkin mencapai matlamat perancangan. Aku dah nampak dah apa yang ada kat depan sana dan kat belakang aku tak nampak lagi dah, cuma aku perlu ingat yang berada di atas dan sekali sekala mengingati di bawah.

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks