Langkau ke kandungan utama

Alergi

Anak kedua aku mengidapi penyakit ezema sejak dari umur beberapa bulan sehinggalah sekarang ni. Kalau orang kampung kata ruam susu. Tapi kalau ruam susu sekejap je dah ok. Ini tidak, penyakit ini akan pergi dan datang sesuka hati mengikut faktor-faktor tertentu.

Sebelum ini dah ok dan dah nampak kekurangannya. Aku pun happy la sebab effect penyakit tu dah semakin baik. Err.. korang tau ke ezema tu apa? Aku cerita je tapi tak terangkan sakit tu apa benda. Ezema tu adalah sakit kulit disebabkan faktor keturunan seperti asma atau lelah. Sakit tu akan serang paru-paru untuk menjadi asma atau kulit untuk menjadikan kulit kemerahan dan gatal. Jadi anak aku dapat dua-dua sekali iaitu kulit dan asma. Sebabnya adalah keturunan keluarga yang ada asma. Aku la pembawanya asma. Memang aku ada asma tapi sekarang dah hilang sebab aktif bersukan 15 tahun dulu.

Apa pun ianya tidak hilang sepenuhnya sebab adakala ia akan datang untuk kes-kes tertentu seperti makan jeruk atau makan yang tinggi asid. Satu lagi kalau stress yang amat sangat tahap cipan. Tapi aku tak la kena ezema sebab ianya adalah penyakit baru di zaman ini. Ramai dah kena termasuk anak member dan anak sepupu. Untuk hilangkan sakit ini amat sukar dan doktor pun belum dapat cari ubatnya dan hanya mencadangkan cara mengawalnya. Ianya bukan penyakit berjangkit ye. Jangan lari kalau jumpa budak yang kena sakit ni.

Sebelum ini sakit kulit yang anak aku hadapi dah beransur pulih dan nampak hasilnya. Aku pun rasa happy dan fikir penyakit ini akan berakhir sebab doktor kata penyakit ini akan hilang tetapi tidak tahu bila. Mungkin dua tahun, mungkin 5 tahun atau sepuluh tahun. Jadi aku fikirkan penyakit anak aku sudah tiba masa untuk pulih. Tapi Allah Maha mengetahui. Kulit anak aku tiba-tiba nak kemerahan dan berbintik-bintik. Keadaan seakan teruk. Aku buntu disebabkan keadaan tersebut. Setelah dibuat kajiselidik, anak aku ada makan makanan yang alergi dengan penyakit ezema pada beberapa jam selepas penyakit menyerang.

Sebenarnya doktor tidak ketahui apakah makanan yang boleh atau tidak untuk dimakan. Semua doktor kata camtu termasuk la doktor pakar. Bergantung kepada aku dan isteri untuk tentukan makanan yang sesuai. Jika diberi makan telur dia ok, maka telur boleh dimakan. Jika diberi udang goreng ada kesan negatif, maka udang tidak boleh makan. Begitulah setiap masa dan paling buruk baru-baru ini anak aku ada makan keropok lekor dan penyakit kulitnya yang dah ok sebelum ini, menjadi lebih teruk. Setelah selidik lagi, bahan keropok lekor tu menggunakan ikan tertentu yang sememangnya alergi untuk anak aku. Mungkin ada jenis ikan yang anak aku tak boleh makan sebab sebelum ini pernah makan keropok lekor (tempat lain la), tapi ok je.

Oleh itu keropok lekor tidak boleh dijadikan makanan untuk anak aku dan begitu juga aiskrim, air batu dan air tebu. Sejak guna Bio Aura, penyakit kulit anak aku boleh dikawal dan nampak hasilnya. Selepas ini aku nak cuba produk Alpha Lipid pula. Mana tau dengan izin Allah, boleh sembuh ke.

p/s: terus mencuba dan berusaha

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks