Langkau ke kandungan utama

Belanjawan kaitan dengan perancangan dulu...

Baru-baru ini PM kita telah membentangkan belajawan 2011 yang rata-ratanya banyak memberi impak positif kepada rakyat Malaysia secara umumnya. Itu seperti yang dibentangkan di parlimen tempoh hari. Jadi aku tak reti nak komen lebih lebih tentang hal tersebut melainkan PM ada menyentuh mengenai suntikan dana dan menggalakkan penggunaan dan penghasilan teknologi hijau. Ya... itulah yang aku tengah buat dan sudah lama aku menceburinya sejak 2 tahun lalu. Tapi tiada hasil lagi sebab masalah lorong yang tidak betul.

Mungkin ada yang rasa hairan apa yang menjadikan ia lorong yang salah. Aku pun hairan juga. Tapi tak mengapalah sebab aku sudah usaha dan untuk tahun depan aku cuba lagi. Cuma mungkin aku mula awal pada tahun ini dan kebetulan aku punya pelabur sudah pun tengok perkembangan projek aku baru-baru ini. Apa pun aku ucapkan bebanyak terima kasih kepada pelabur yang memahami tugas aku dan perancangan aku waktu ini. Maknanya aku cakap sekali sudah cukup. Tak perlu untuk aku ulang banyak-banyak kali alasan yang sama. Nanti terganggu fikiran aku dan tugas aku yang tak seberapa ini. Memang terbaik...

Kepada Abang Fared teruskan usaha menaik taraf hydrogen car dia. Controller yang dia suruh aku reka tu pun sudah siap lama cuma belum ada kesempatan untuk ke lab dia di Damansara. Ada rezeki aku sampailah di sana. Begitu juga dengan Producer Shahrizan yang sudah lama aku tak pergi office dia. Dah banyak kali berjanji tapi aku pulak banyak kali bertangguh. Sibuk dengan urusan yang tidak seberapa ini. Kepada member-member yang ingin sangat berjumpa dengan aku, harap maaf sebab aku terpaksa jadi halimunan sekejap. Sampai masa aku muncul dengan suasana yang sangat drastik sekali. Jangan risau pasal aku.


Jika ada rezeki, insyaallah awal tahun hadapan akan termeterai MOU dengan IYC (International Youth Center) berlokasi di Cheras. Perjanjian bekerjasama dengan pihak IYC untuk mengadakan program kepada belia-belia rakan muda yang lebih cenderung kepada inovasi. Untuk masa-masa tertentu setiap bulan aku akan buat seminar dan kursus mengenai inovasi kepada belia-belia. Projek ini disokong sepenuhnya oleh kerajaan dan kementerian belia dan sukan. Memang terbaik dan projek ini dibantu oleh 2 pembantu setia aku yang sangat setia.

Last sekali mengenai R&D terbaru aku. Aku telah memulakan semula R&D green technology yang ditangguhkan 5 bulan lalu. Memang kelam kabut dan kepala otak selalu panas sebab processor dalam kepala aktif sangat. Jadi faham-faham jelah ye. Aku tidak suka diganggu. Jika ada urusan, silalah berhubung dengan PA aku dahulu.

Apa produk terbaru? Buat masa ini tiada produk terbaru akan keluar tetapi beberapa produk terbaru tersebut sudah standby untuk dikeluarkan nanti (mungkin selepas siap R&D yang terbaru). Antaranya seperti, door knob alarm, mesin terapi, penghalau serangga dan binatang perosak, lukah elektronik, beat frequency oscilator metal detector, emf detector meter, regulator untuk motorsikal dan kereta, smart blinking car brake lamp dan lampu solar taman versi baru.

Produk peribadi aku yang terbaru adalah alat pengesan logam pintar. Alat ini direka untuk aku saja yang sesuai untuk aktiviti di dalam hutan dan untuk beberapa fungsi tertentu. Ia mempunyai binaan dalaman sensor emf, storm detector, ultrasonic detector. Ia disertakan dengan lampu LED ultrabright dan UV. Satu lagi yang penting ia mempunyai sensor ion dan penghalau binatang buas dan nyamuk elektronik. Sebenarnya alat ini aku reka khas untuk group My UFO dot net. Tapi tulah... presiden macam tak berminat je. Mungkin sebab aku tak tunjuk lagi alat ini. Aku just bagitau melalui sms je... So, pastinya alat ini untuk diri aku sendiri untuk kegunaan masuk hutan tak lama lagi.

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks