Ada beberapa perkara yang ingin aku sentuh sikit mengenai e-mail. Maaf la ye aku ni bukan terror mana pun bab e-mail dan internet ni. Tapi pengalaman tu yang menjadi pemangkin untuk aku story dalam blog ni.
Aku selalu berurusan dengan pelanggan MyEnik setiap hari. Ada yang bertanya soalan-soalan yang boleh aku jawab dan ada yang aku tak boleh jawab, ada yang hantar e-mail memberi sokongan dan galakan, ada yang hantar email kata-kata maki hamun kat aku, ada yang tersalah hantar email kat aku dan macam-macam lagi lah.
Semua e-mail yang aku dapat tu ada yang aku simpan dalam folder dan ada yang aku delete. Kengkadang tu aku delete je bila tengok tajuk seperti email spam.
Pengalaman aku bermain dengan email ini boleh jadi macam-macam hal. Terutama sekali pada email yahoo. Korang semua mesti perasan email yahoo.com dan yahoo.com.my kan? Haaa... ini lah yang aku nak bagitau ni. Harap ianya boleh jadi panduan dan juga maklumat peribadi korang.
Ada ketika bila aku dapat tempahan produk digital dan memerlukan pengesahan melalui e-mail atau pun e-mail yang bertanya soalan-soalan, dalam form yang aku buat mempunyai ruangan email yang mesti diisi oleh pelanggan. Sistem yang aku buat nampak pro la sikit tapi tak guna juga walaupun aku buat dua ruangan untuk isi e-mail dua kali (satu lagi untuk pengesahan e-mail), kalau salah masuk alamat email.
Bila aku reply balik email ikut maklumat email yang diorang taip memang tidak jadi masalah. Bila dah lama tu (sebulan kot) diorang send balik email yang sama dengan soalan yanga sama atau bertanya produk tak sampai. Peristiwa macam ni selalu terjadi pada aku. Mula-mula tu aku panik la. Sebab dah selalu kena jadi aku cool je.
Bab masalah ini sebenarnya banyak cara penyelesaiannya. Korang pun tau. Antaranya, jangan buat form. Suruh e-mail je terus ke e-mail aku. Jadi pada sender tu aku boleh tau alamat email yang sebenarnya. Tapi itu macam susahkan pelanggan je dan nampak tak bersistem pulak. Satu lagi cara, tapi korang don't try this at home la ye. Ini cara aku dan berisiko sikit. Aku cerita untuk sekadar maklumat je.
Sebelum tu, berbalik pada email yahoo tadi, aku ada beberapa email yahoo guna untuk peribadi dan bisnes. Bila dah banyak email ni sampai aku lupa beberapa email yang aku ada. Bila cerita bab lupa ni, terjadi kisahnya aku isi form guna email yahoo.com.my tapi aku key-in yahoo.com je. Patutnya yahoo.com.my.
Lama punya tunggu satu habuk pun takde. Maknanya takde reply. So aku isi balik form tu tapi kali ni baru aku perasan yang aku lupa nak taruk .my belakang yahoo.com. Kemudian baru aku dapat reply email.
Sama kesnya pada pelanggan aku. Bagi alamat email minta maklumat atau e-book melalui form yang aku sediakan. Bila aku send diorang kata tak dapat. Pada hal aku dah send 8 kali dah tapi diorang kata masih tak dapat juga. Diorang apa lagi naik bebulu la dengan aku dan fikir aku main tipu, pada hal aku pun dah berbulu lama dah. Teringat kes sebelum ini, jadi aku pun reply email lagi sekali tapi email diorang aku tambah .my kat belakang je. Lepas tu baru diorang kata dah dapat. Lega rasanya walaupun masih berbulu. Jadi aku bertindak ikut logik.
Cara aku tu ada risikonya sebab takut terbagi kat orang lain je. So far ok je. Semua pelanggan aku rasa happy dan bergumbira walaupun aku dah naik berbulu. Jadi jaga-jaga pada korang juga kepada yang ada email yahoo.com.my. Jangan lupa .my belakang tu. Ada sesetengah kes aku tak buat camtu sebab diorang ada email lain.