Langkau ke kandungan utama

Harga minyak naik. Darah korang naik tak?

Harga minyak dah naik melambung tinggi menyebabkan ramai orang kena darah tinggi. Bukan setakat harga minyak je naik, barang-barang keperluan seperti makanan juga naik. Ini kerana kuih dan nasi lemak mengandungi minyak petrol dalam ramuan masakan. Betul ke? Aku agak je.

Harga minyak dah naik so apa tindakan korang sekarang ni? Mengenai persoalan ini la kan, aku suka tanya pada setiap orang yang aku jumpa. Tak kira sapa pun. Mana yang kenal aku ni bapak pemalu dan pendiam, tapi sebenarnya aku menyamar je. Sebab ikut sunah Nabi Muhammad saw. He he he.

Jadi jawapan yang aku terima bermacam-macam bentuk dan nada. Aku saja nak tau je dan suka tengaok reaksi orang mengenai isu hangat ni. Maaf aku katakan, semua yang aku jumpa semuanya jawapan mereka seperti kekecewaan. Maknanya tak setuju. Tapi aku nak juga jumpa orang yang suka dan mempunyai jawapan yang menggembirakan. Yang dalam parlimen tu aku tak mau campur. Itu kerja diorang.

Tapi dulu masa sebelum harga minyak naik, aku pernah berjumpa dengan seorang yang bergelar Mahaguru XX. XX tu maksudnya dua nombor yang aku lupa pulak. Dia seorang mamak dan bekerja sepenuh masa di online iaitu di internet. Pendapat dia berbeza. Kengkadang aku dengar pun hangin juga tapi sebabkan aku ni berhemah tinggi, terpaksalah aku cool je. Katanya' Biar harga minyak atau barang naik. Buat apa kita bising? Tugas kita adalah bekerja keras untuk mendapatkan duit. Bukannya bising sana, bising sini tapi tak dapat apa pun'. Macam tu kata dia. Member aku pun ada sekali. Aku tengok muka member aku macam nak tahan berak je. Tak setujulah tu.

Apa pun itu pendapat masing-masing. lagi pun kalau aku kata macam tu, orang lain boleh corner tang lain pulak. Kalau nak berdepat ni aku tak suka. Sebab aku memang tak suka debat. Tapi aku suka tengok debat yang pihak aku sokong tu menang. Apa korang punya pandangan aku tak kisah. Lantak la. Janji aku tunai tanggungjawab aku pada agama, keluarga dan negara.

Bila harga minyak dah naik ni kerajaan benarkan kakitangan kerajaan buat kerja part time. Hah apa lagi! nak kerja part time boleh jumpa aku atau bertenggek kat blog aku ni. Aku buka peluang korang buat kerja part time secara halal dan sah. Program macam pelaburan haram aku tak masuk ye. Main kasino online pun jauh sekali. Walau pun aku ada dapat copy cek satu juta dollar dari TOTO tapi aku tak claim. (aku pun tak tau macam mana aku boleh dapat cek sebanyak tu? yang aku tau itulah scam supaya aku labur duit. Terang-terang benda tu haram. Korang jangan main tau! Aku sepak kang sapa yang main).

Mengenai income dari internet ni aku ada pandangan sendiri. Ramai orang yang anggap income dari internet ni scam. Bukan semuanya scam. Kalau betul-betul ianya tiada unsur tipu. Aku sendiri pernah kena tipu di internet. Tapi itu pun silap aku juga sebab takde ilmu. Main tibai je. So sekarang aku ada bisnes sendiri secara online dan selebihnya offline.

Sekarang ni mana ada peluang aku sapu je. Tapi kena tapis dulu. Tapis ikut kemampuan. Kalau korang nak tau ada RM200 je dah boleh buka bisnes di internet. Satu lagi supaya korang tidak kongfius, perniagaan internet tidak sama dengan program kewangan internet. Jangan anggap program menjana wang tu adalah perniagaan internet. Sebab tu ramai yang kena tipu dan ramai yang melingkup macam aku dulu. He he he.

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks