Langkau ke kandungan utama

Projek Untuk Malam Sambutan Merdeka

Assalamualaikum. Salam ceria.

Bismillah.

Antara aktiviti yang membuatkan saya ingat sehingga sekarang adalah aktiviti bersama-sama jiran tetangga. Apabila kita menyertai satu komuniti yang agak besar walaupun kecil, ianya memberikan satu pengalaman menarik. Saya sudah menyertai pelbagai komuniti dan grup-grup yang membawa kepada pengalaman aktiviti tersendiri.

Baru-baru ini di dalam komuniti kejiranan saya ada buat beberapa aktiviti. Antaranya adalah persiapan untuk sambutan hari kemerdekaan negara. Kami berkumpul dan berbincang mengenai aktiviti yang hendak diadakan nanti. Salah satunya adalah pemasangan banner untuk sambutan kemerdekaan. Menariknya adalah banner tersebut dihiasi dengan kerlipan LED yang mana bahagian tersebut sayalah orang bertanggungjawab untuk mengendalikannya.

Tahniah untuk semua!

Syukur Alhamdulillah, rakan-rakan jiran tetangga banyak yang membantu untuk menjayakan projek ini. Pada kali ini saya lebih menceritakan bahagian kerja-kerja saya iaitu proses penghasilan efek LED pada perkataan MERDEKA.

Di dalam meeting, cadangan diberikan untuk membuat efek LED pada perkataan MERDEKA. Majoriti setuju dengan cadangan tersebut walaupun bukan saya yang mencadangkannya. Bermula dari itu saya mula memikirkan bagaimana untuk memulakan proses pembuatan sistem LED ini.

Dahulunya saya banyak luangkan masa untuk menghasilkan projek-projek efek LED seperti running light, led kerlip-kerlip, fading LED, LED polis dan sebagainya. Semua ini dibuat dengan hanya menggunakan komponen elektronik semata-mata. Kini agak maju sikit, saya menggunakan teknologi Arduino. Bagi saya ianya mudah kerana efek pada LED itu membolehkan kita tentukan melodi apakah yang kita mahukan.

Proses pertama adalah menguji setiap huruf LEDnya benar-benar boleh menyala. Terlintas di fikiran sama ada menggunakan susunan LED satu persatu atau menggunakan LED strip sahaja. Untuk jimat masa, saya pilih LED strip. Ianya cepat dipasang dan mudah untuk dibentukkan. Tapi kekemasan tidak setanding LED yang disusun satu persatu.


Pengujian

Setelah selesai uji LED untuk setiap huruf, proses seterusnya memikirkan rentak apa yang hendak disusun bagi menjadikan LED pada setiap huruf berkelip dengan cantik. Setelah dapat rentak yang dikehendaki, saya memulakan kerja dengan menghasilkan program aturcara untuk diprogramkan di dalam IC microprosessor. Siap saja kerja programming, tiba masa untuk pengujian di atas project board.

Control Box
Hasil pengujian ditunjuk pada ahli komuniti untuk memastikan ianya dipersetujui dan dibenarkan untuk diguna. Kemudian, proses seterusnya adalah membina control box yang lebih kemas dan kalis air. Control box akan terdedah kepada panas dan hujan. Oleh itu casing perlu kalis air. Setelah siap pemasangan, ianya diuji sekali lagi. Pengujian sentiasa dibuat memandangkan ianya terdedah kepada panas dan hujan. Pengujian jangka masa beroperasi juga diambil kira. Tempoh 12 jam adalah waktu minima untuk sistem berfungsi. Sistem ini menggunakan tenaga dari bateri kereta iaitu 12v. Bateri itu pula dicas pada waktu siang dengan solar panel 18v dan kuasanya sama ada 5 watt atau 10 watt kerana itu sahaja stok yang saya ada pada ketika itu.

Tiba hari pemasangan banner. Semua yang terlibat turun dan membantu untuk kerja pemasangan LED pada perkataan MERDEKA. Dengan menggunakan LED strip, kerja pemasangan menjadi cepat walaupun ianya agak rumit ketika membentuk LED strip mengikut huruf-huruf yang ada. Sampai satu masa, kerja pemasangan telah pun siap. Masanya untuk diuji sebelum ianya dipasang pada lokasi.
Buat kerja sambil bergurau senda

Semasa membuat pengujian, berlaku kerosakan. Apabila bateri dipasang, LED menyala semua dan kemudian terus padam. Saya periksa semula dan didapati IC regulator terbakar dan sistem tidak berfungsi. Untuk elak kekecewaan pada hadiran yang hadir pada masa itu, saya telah by pass LED strip terus ke bateri. Hasilnya semua LED menyala dan para hadiran melihat sangat seronok.

Solar Panel
Pada malam tersebut banner berjaya dipasang dengan efek LED semua menyala dengan cantik. Pada esok harinya, saya menggantikan komponen yang rosak dengan yang baru. Kemudian pada malam berikutnya saya memasang sistem efek LED ini dan berhasil. Semua huruf MERDEKA berkelip mengikut rentak dengan jayanya.

Banner dibiarkan beroperasi selama hampir 3 minggu. LED efek pula  berfungsi dengan baik dan tidak berlaku kerosakan. Namun kadang kala LED berkelip-kelip separuh perkataan dan ada yang tidak berkelip langsung. Masalah tersebut sebenarnya kecil dan boleh diatasi. Puncanya adalah kerana tenaga dari bateri yang tidak cukup untuk sistem LED berfungsi sepenuhnya. Bateri yang tidak cukup cas disebabkan kerana solar panel tidak mampu untuk cas penuh bateri tersebut.

Seperti yang telah saya jelaskan awal-awal tadi. Adakah anda ingat dan faham? Saya telah terangkan mengenai solar panel awal cerita tadi. Stok yang saya ada, ada dua iaitu 5 watt dan 10 watt. Pada banner ini saya pasangkan yang jenis 5 watt sahaja. 5 watt solar panel masih boleh cas bateri tetapi perlu masa yang lama untuk dicas penuh dn cahaya matahari perlu lebih lama dalam keadaan terik.


Oleh itu solar panel 5 watt sebenarnya tidak cukup untuk cas bateri kereta dengan sempurna. Manakala solar panel 10 watt pula saya telah guna untuk sistem bilik lab saya. Jadi, saya tidak buka dan pasang pada banner tersebut.



Apa pun projek ini berjaya bagi saya. Semua ajk dan hadirin sangat berpuas hati dengan masing-masing punya tugasan dan menampakkan hasil. Projek ini juga merupakan salah satu usaha untuk pertandingan sambutan kemerdekaan anjuran Majlis Perbandaran.


Usaha kami ini juga salah satu cara untuk membantu Persatuan Taman (Induk) bagi memeriahkan lagi program dan jika ada rezeki InsyaAllah boleh menang anugerah, Insyaallah.

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks