Langkau ke kandungan utama

Pemasangan Solar Powered untuk guard house 2

Bismillah... Assalamualikum. Salam ceria.

Sambungan dari artikel yang pertama sebelum ini.

Apabila tiba hari pemasangan, saya dan beberapa petugas mula bergerak pada waktu pagi selepas bersarapan di gerai roti canai. Semua peralatan dibawa bersama-sama dengan barang pemasangan.  

Sampai di lokasi, semua alatan dan barang pemasangan dibawa turun ke tempat yang hendak dipasang. Antara barang yang dibawa adalah:

Solar Panel 150 watt
Solar regulator 30A
Bateri kereta 12 volt 60AH
Power Inverter 12vDC- 220vAC        

Barang-barang di atas ini merupakan barangan keperluan yang asas. Maksudnya jika barang-barang ini tiada maka projek ini tidak boleh dijalankan dengan sempurna. Contohnya seperti solar panel yang semestinya perlu ada kerana ianya barang yang wajib ada. Sebelum dibuat pemasangan ini, terlebih dahulu saya membuat pengiraan asas bagi menentukan keperluan yang betul untuk pondok kawalan ini. Mengikut permintaan, setiap unit pondok kawalan mesti ada seunit kipas angin, lampu di dalam pondok, spot light dan soket AC.                                                                                                                                                                                                                                                                                   Setelah dibuat pengiraan, saya memperolehi senarai keperluan seperti barangan di atas tadi. Solar panel 150 watt boleh menampung cas untuk satu hingga tiga unit bateri untuk seharian. Manakala bateri yang digunakan adalah seunit sahaja. Asalnya untuk pengujian dahulu. Jika berlaku masalah tidak cukup tenaga, barulah bateri baru ditambahkan saja. Untuk projek ini, saya dan sahabat telah putuskan untuk guna bateri kereta 12volt 60AH. Memandangkan kos bateri kereta adalah murah berbanding bateri khas untuk sistem tenaga solar. Secara teknikalnya penggunaan bateri kereta adalah kurang sesuai atas sebab spesifikasinya atau sifat asalnya.

Adalah sistem ini terdapat penggunaan voltan AC. Voltan AC adalah voltan yang biasa kita guna di rumah iaitu voltan 220v-240v. Penggunaan Power Inverter digunakan untuk menukarkan voltan dari 12vDC kepada 220vAC. Tujuan voltan ini ditukar adalah kerana alatan seperti lampu pondok, spot light dan kipas angin memerlukan voltan 220vAC untuk dihidupkan. Voltan 12v dari bateri tidak cukup untuk menghidupkan alatan tersebut.

Setelah semua alatan dipasang, tibalah masa untuk membuat pengujian. Pengujian pertama adalah menghidupkan lampu pondok, spot light dan kipas angin. Komponen utama adalah power inverter. Power inverter akan menukarkan voltan DCkepada AC untuk lampu-lampu dan kipas. Semua alatan diuji dengan baik. Semuanya berfungsi. Bermakna, power inverter berfungsi, bateri cukup cas dan semua penyambungan dalam keadaan baik.

Untuk menguji solar panel, ia memerlukan masa. Bateri yang digunakan memerlukan masa untuk dicas. Sifat bateri kereta memerlukan masa yang lama untuk cas dan amaun cas dari bateri akan keluar dengan cepat pula. Sesuailah penggunaannya untuk kenderaan. Namun saya masih memutuskan untuk menggunakan bateri kereta kerana atas faktor yang telah saya ceritakan tadi.

Permulaan pemasangan sistem ini agak rumit terutama ketika pemasangan solar panel. Kami memutuskan untuk guna steelband untuk mengikat solar panel di atas bumbung. Namun ianya nampak seperti kurang kemas sedikit berbanding dengan cara pemasangan tapak frame untuk solar panel diletakkan. Pemasangan frame memerlukan kerja tambahan. Ianya rumit tetapi kemas. Manakala kosnya agak mahal sikit.

Wayar dipasang dan ditarik dari solar panel sehingga ke kotak kawalan voltan yang berada di dalam pondok. Namun begitu, wayar yang digunakan adalah wayar AC dari solar panel sehingga ke kotak kawalan. Apa pun spec wayar tersebut sudah melepasi keperluan yang dikehendaki.

Semua alatan berfungsi dengan baik dan semuanya boleh berfungsi pada masa yang sama. Bermakna, unit power inverter tidak mempunyai apa-apa masalah setakat itu. Untuk pengetahuan semua, saya menggunakan power inverter berkuasa 200 watt sahaja. Itu sudah memadai mengikut keperluan pondok pengawal.

Namun begitu sedikit masalah mungkin berlaku kepada bateri yang digunakan. Keperluan 60AH bateri sebenarnya tidak mencukupi untuk menghidupkan semua alatan serentak pada waktu yang agak lama seperti 12 jam atau 24 jam. Sebenarnya saya sudah membuat pengiraan berdasarkan cara penggunaan kesemua alatan tersebut mengikut masa dan kekerapan penggunaan. Sekiranya pengawal keselamatan saja-saja untuk on tidak ikut keperluan, besar kemungkinan bateri akan habis cas dengan cepat. Mungkin pada waktu siang ianya masih boleh digunakan kerana atas bantuan dari solar panel. Solar panel akan cas bateri mengikut kadar cahaya matahari yang diterima.

Kaedah standart yang digunakan menjadikan bateri digunakan sepenuhnya dan solar panel hanya digunakan untuk mengecas bateri sahaja. Solar panel tidak berfungsi menghidupkan alatan elektrik secara terus. Ianya perlu melalui bateri yang telah dicas. Ini adalah sistem asas. Saya guna sistem ini untuk projek ini.

Bersambung....                                                                                    

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks