Langkau ke kandungan utama

Jumpa kesilapan yang diselindungkan

Assalamualaikum.

Kali ini saya nak mengulas sedikit tentang kerja saya pasal elektronik. Bukan semua orang boleh layan kan? Apa pun jom kita layan sama sama. Walaupun alkisahnya mengenai elektronik, tetapi penghujungnya menceritakan satu kesimpulan yang boleh dijadikan pengajaran.

Sebelum masuk bulan Ramadhan lagi, hampir dalam beberapa hari saja lagi akan tiba bulan puasa. Saat yang dinanti nantikan oleh sebahagian umat Islam. Namun disebalik keghairahan tersebut satu ujian besar bagi saya. Benda yang selau saya hadapkan hampir setiap hari, tiba tiba menjadi mala petaka bagi saya.

Buat pertama kalinya saya tidak mampu mengesan punca kerosakan atau kesilapan dalam litar elektronik yang memang selalu saya hadap hampir seiap hari. Boleh dikatakan saya hampir mahir dengan alat tersebut, terutama pada selok belok litar elektronik tersebut. Jika sebelum ini berlaku kerosakan, pasti saya dengan cepat dapat tahu punca kerosakan.

Tiba masanya hari yang dinanti nantikan. Secara tiba tiba salah satu litar yang saya buat tidak menjadi. Kerosakan tersebut juga belum pernah saya alaminya. Jadi agak terkial kial juga saya mencari puncanya. Jika dapat punca kerosakannya, sudah pasti dapat juga memperbaikinya.

Hari demi hari, minggu demi minggu. Saya masih belum dapat mencari punca kerosakannya. Agak pelik, dari satu unit ke satu unit baru yang saya buat, masih juga tidak berfungsi. Dan kerosakan juga adalah sama semuanya. Bagaikan ia berjangkit. Sudah 6 unit litar saya buat. Tapi jadinya tetap sama seperti unit pertama yang tidak berfungsi tu. Pening saya.

Pelbagai kaedah yang sudah saya buat. Dengan menggantikan setiap komponen dengan komponen yang baru, ianya masih tetap sama. Setiap point sudah saya ukur dengan meter volt. Ianya tiada masalah. Setting juga tiada masalah. Aturan komponen juga tiada masalah. Namun hasilnya masih tetap sama. Semua unit tidak menjadi.

Kemudian saya dapatkan semula unit yang lama. Unit lama yang berfungsi dengan baik. Saya buat perbadingan satu demi satu komponennya. Tiada masalah. Tiada perubahan. Saya menjadi buntu dan putus asa. Saya sudah putus asa. Tempoh sudah menjangkau sebulan. Hasilnya masih tetap sama. Ianya tidak berfungsi dengan baik walaupun setting adalah betul, ukuran voltan adalah tepat dan semua komponen adalah baru.

Saya sangat buntu.

Akhirnya saya tinggalkan untuk seketika. Walaupun pelanggan sudah mula bising, namun saya mengalah. Buntu dan tidak tahu untuk buat apa.

Tiada daya upaya saya melainkan atas Kekuasaan Allah. Saya berserah segala galanya kepadanya. Hanya doa yang panjanglah menjadi pengubat kekecewaan ini. Namun begitu, ada masanya saya mencuba dan terus mencuba. Namun masih juga gagal. Gagal untuk mencari punca kesilapan tersebut.

Selepas lebih sebulan tempohnya, dipendekkan cerita, akhirnya saya berjaya menjumpai kerosakan tersebut. Tapi, sebenarnya ianya bukan satu kerosakan dan bukan juga satu kesilapan. Semua adalah betul dan tepat. Cuma saya nak bagitau, ilmu Allah itu sangat luas. Tanpa pertolongan Allah, pasti sampai sekarang ini saya masih belum menjumpai masalah tersebut dan seterusnya dapat menyelesaikan masalah itu.

Terlalu kecil puncanya. Sehinggakan seorang pakar pun belum tentu dapat melihatnya. Syukur pada Allah atas pertolonganNya dan memberi ilham kepada saya untuk menampakkan puncanya.

Moralnya, janganlah kita terasa riak atas kerja yang kita buat yang menampakkan kitalah yang lebih tahu dari semua orang. Hanya kita sajalah yang tahu. Silap tu. Jika Allah tarik sikit saja nikmat, dengan yang sedikit itulah juga kita boleh jadi huru hara. So saya sangat beringat akan hal ini.

Alhamdulillah, Allah mendidik saya dengan cara menguji.

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks