Contohnya dalam sektor pemakanan merupakan bidang yang sangat pesat dari segi produk inovasinya sehinggakan quotanya sudah ke tahap maksimum dan dihadkan. Walaupun begitu pengeluarkannya sentiasa ada berbanding produk inovasi untuk sektor mekanikal, elektronik dan sebagainya.
Aku sendiri pun tidak berapa faham akan konsep idea inovasi pada mulanya sehinggakan aku dapat memahami apakah maksud sebenarnya serba sedikit. Kalau nak dikira idea yang aku ada memang berlambak, cuma nak melaksanakannya tu agak susah dan mencabar minda. Selagi ada kuderat yang boleh lagi bertenaga, selagi itulah aku sentiasa cari peluang dan lubang yang betul. Jangan pula masuk lubang ular atau lubang naga pula. Sekali kena 'ngap', pasti aku akan terkubur.
Sejak kecil lagi apabila disebut perkataan rekacipta, pasti aku teringatkan robot dan seumpamanya. Bukan aku seorang je. Yang lain-lain pun sama aje. Jadi sekarang dipanggil inovasi kerana sebutannya agak eksklusif dan banyak maksudnya. Maka aku akan terfikirkan akan robot rekaan dan rasa macam janggal jika melibatkan industri pemakanan atau pertanian. Tapi itulah sebenarnya dan hakikat inovasi keseluruhannya. Aku rasa sangat terperanjat sebab sektor pemakanan adalah paling tinggi permintaan pendaftaran produk inovasi. Contohnya yang paling popular adalah kopi Ginseng Tongkat Ali 6 dalam 1 dan seumpamanya .
Bagi pemikiran aku pula, apabila sebut inovasi, minda aku menjadi lebih meluas sebarannya sehingga tidak terkawal dan berlarutan. Jika tidak dikawal pemikiran itu, maka bercabang-cabanglah haluannya sehingga ke satu titik perhentian yang tiada motif dan arah tujuan. Ini dinamakan racun fikiran. Ianya boleh merosakkan idea asal, seterusnya membunuh minda atau pun minda menjadi terpengaruh. Oleh itu berpada-pada dan berwaspada. Jangan biarkan minda kita merewang jauh tanpa hala tuju sehinggakan boleh menjadi tabiat buruk yang membahayakan diri kita dan orang sekeliling.
Idea inovasi yang terbaik adalah memberi manfaat kepada semua orang. Apa juga sektor sekali pun, jika idea tersebut terbaik, dapat memberi kebaikan kepada semua orang dan kosnya murah, itulah produk inovasi yang cemerlang. Bukan 100% tertumpu kepada keuntungan semata-mata tetapi keseimbangan untuk semua bahagian keuntungan dan kegunaan adalah perlu diawasi. Jika kita memahami konsep yang dilakukan oleh Baginda Rasullah s.a.w. dahulu sebagai seorang yang pakar dalam perniagaan di mana idea pemasaran itu sangat penting meliputi pelbagai sudut seperti strategi pemasaran, idea kreatif, keutamaan pelanggan dan nisbah kuantiti dan harga yang menjadikan ianya terbaik untuk diikuti.
Namun begitu tidak semua idea kita boleh diterima oleh semua pihak. Apa yang penting adalah kepercayaan diri dan yakin akan apa yang kita lakukan dan bukannya mudah menyerap segala kata-kata negatif pengkritik yang tidak memahami konsep idea inovasi tetapi lebih suka baling batu kemudian sorok tangan. Hanya tahu mengkritik tetapi pengecut untuk tampilkan diri sebagai pengkritik.