Langkau ke kandungan utama

Banyak cabaran banyak hasilnya

Dalam masa seminggu sebelum ni aku agak sibuk dan peruntukan masa di online tidak sekerap sebelum ini. Ini kerana aku sedang sibuk dengan persediaan untuk satu projek besar-besaran. Sebelum ini untuk menjalankan projek ini agak slow sikit berbanding sekarang ini yang menampakkan tugasan yang terlalu banyak. Jadi masa untuk online di internet agak terhad. Bila waktu malam je boleh online dengan tenang tetapi ikut mood juga. Mood yang dimaksudkan adalah mengantuk atau pun tidak.

Kalau dah mata mengantuk, memang tak boleh tahan. Kena tidur merehatkan badan untuk tugas keesokkannya. Aku agak sibuk dengan pelbagai tugasan projek sehinggakan masa makan yang tidak teratur dan adakalanya sampai lupa nak makan. Tapi solat tetap diutamakan. Mengaji pun ada masa juga.

Dalam tempoh seminggu yang lalu aku tidak sempat untuk berjumpa dengan para pelanggan dan juga orang yang ingin berbincang pasal projek. Biasanya elektronik la. Tugasan yang penting adalah setup produk baru dan juga penubuhan syarikat yang besar. Serius ni weh... Bukan main-main ni. Jadi waktu selesa aku memang takde lagi. Walaupun masih terbawa-bawa sikit dari tempat kerja lama aku dulu. Hakikat orang kerja makan gaji... cukup bulan dapat duit. Zon selesa tu amat ketara. Jadi aku kena buang zon selesa tu.

Dalam masa yang sama macam-macam perkara yang menghalang aku dari mencapai sasaran. Terlalu banyak sehinggakan boleh jadi putus asa. Tapi sebabkan Brader Jimi ada dan selalu bagi nasihat, aku cepat bangun semula.

Kertas kerja sudah siap. Aku sangat puas hati bila dah siap kertas kerja. Walaupun ambil masa yang lama juga untuk menyiapkannya, setelah melalui beberapa persidangan tertutup akhirnya berjaya. Aku dan brader Jimi agak terkejut dengan kertas kerja yang kami hasilkan. Gempak habis. Betul kata brader Muzzafar, boleh jadi jutawan bro.... Tapi belum tentu lagi sebab itu baru kertas kerja saja. Belum perlaksanaan lagi. Sasaran tercapai sekiranya perlaksanaan 80% ke atas boleh dicapai. Kurang dari tu susah nak cerita. Tapi kali ini aku dah buat research pasal perancangan masa depan. Guna daya imaginasi dan dicampur dengan faktor semasa. Perhhh... bergegar satu Malaya wa cakap lu.

Setelah lama dengan pelbagai tugasan, kali ini iaitu esoknya aku ada perjumpaan persatuan. Sudah banyak kali miss persidangan sebab balik kampung. Masa balik kampung sama dengan hari persidangan dan perjumpaan. Jadi banyak kalilah miss. Aku bukan ahli yang penting sangat pun cuma jadi penasihat bahagian teknikal dan elektronik sistem. Untuk perjumpaan itu nanti aku dah ada agenda baru yang perlu diwarwarkan dan buat sedikit demo. Harap idea aku boleh diterima pakai walaupun selalu miss persidangan. Sebelum ini ada tugasan yang aku miss iaitu pergi jumpa Mas Idayu sebab dia ada story baru yang perlu untuk persatuan kami tahu untuk research. Walaupun Mas Idayu tu seorang artis tapi kami bukan selidik pasal dunia artis atau nyayian beliau tapi ada cerita disebaliknya yang tidak perlu aku bagitau.

Mula minggu depan pula satu lagi cabaran baru. Dengan adanya produk baru yang dihebahkan, aku agak sibuk dengan demo produk dan juga penerangan produk. Maklumlah syarikat belum ada tiang lagi, jadi kenalah buat sendiri dulu. Kalau tak aku suruh je pekerja bahagian promosi yang buatkan. Temujanji telah dibuat dan tempat juga sudah diaturkan. Brader Jimi dan Shahrul aku setkan untuk siap sedia. Sorang kat timur dan sorang kat barat. Bersiap sedia dengan rempuhan orang ramai nanti. Berpeluh wooo... badan pun sihat.

Sekarang ini baru 2 produk utama dikeluarkan untuk pasaran. Masih ada lebih dari 50 produk masih belum dipasarkan lagi. Semua produk berteknologi tinggi. Segala kertas kerja sudah siap awal lagi untuk setiap produk. Untuk sekali produksi, memerlukan suntikan dana. Jadi... aku malas nak cerita. Panjang sangat dah ni. Korang tunggu jelah. Satu lagi... sokonglah usaha aku ini. Untuk korang yang ada order barang kat aku, harap sabar dulu ye. Aku kelam kabut sikit nak cari rekod korang ni. Mana yang dah dapat aku ucapkan terima kasih. Yang belum tu buzz la kat aku. Bagi karen sikit supaya aku laju buat kerja. Tengkiu.

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks