Langkau ke kandungan utama

Aktiviti persatuan

Aku boleh dikatakan agak tenang sikit lepas menghadiri perjumpaan persatuan pada hari sabtu baru-baru ini. Terdapat beberapa agenda disamping buat demo produk-produk rekaan aku. (nampaknya ada orang dah sakit hati dengan rekaan aku ni...). Rata-rata para hadirin sangat berpuas hati dan banyak memberi komen dan harapan. Harapan yang dimaksudkan adalah pencapaian masa hadapan kelak. Mereka meletakkan satu imaginasi yang mana aku mampu menghasilkan sesuatu untuk orang lain dan yang pasti mata-mata diorang ni nampak simbol RM. He he he...

Bagi aku tidak peduli sangat isu RM ni jika dibandingkan dengan kemajuan yang hendak dicapai. Cuma untuk permulaan ini RM itu penting bukan untuk mengenyangkan perut sendiri dan anak bini tapi atas tujuan pembangunan. Jadi aku agak berpuas hati walaupun hanya tunjuk demo saja. Tiada sale sebab mata aku takde simbol RM masa tu. Aku perlukan informasi mengenai produk yang aku reka dari segi kebaikan untuk orang ramai dan bagaimana ianya boleh membantu golongan tertentu.

Agenda perjumpaan adalah membincangkan untuk menerbitkan majalah sendiri. Nama majalah masih belum ditetapkan. Membincangkan potensi majalah tersebut dan juga market. Dari segi permintaan pembaca juga agak kabur sedikit dan bukan semua pembaca sesuai untuk majalah ini. Bukan majalah payboy tapi majalah informasi berkaitan dengan sejarah dan teknologi ufo. Semua ahli digalakkan membuat artikel termasuk aku. Bagi aku satu je, iaitu huraian mengenai teknologi ufo yang banyak dihuraikan oleh barat termasuklah blue print yang terlah tersebar kepada orang tertentu.

Jadi aku mencadangkan untuk mereka beberapa produk untuk persatuan. Produk boleh dijual untuk menampung perbelanjaan persatuan dari pelbagai sudut seperti aktiviti penyelidikan, aktiviti terjah dan sebaginya yang memerlukan kos. Produk yang aku cadangkan memang gila habis dan dipersetujui. Semua produk berkaitan dengan produk berteknologi seperti telekop digital, infrared ray for camera, emf detector dan sebagainya. Produk lain seperti baju T, topi dan seumpamanya memang wajib la tu. Tak payah cerita.

Sementara tunggu dana, aku telah jual beberapa produk yang sempat aku produksikan. Dengan itu bolehlah menampung kos R&D dan kos pembuatan. Tiada kena mengena dengan sara hidup anak bini aku weh.  Janganlah ada sesiapa yang risaukan. Jadi aku bergantung kepada rezeki yang Tuhan bagi, usaha dan yang penting kertas kerja yang menjadi harapan masa depan. Aku tak boleh tunggu lagi dah ni. Kalau boleh hari ni juga aku nak laksanakan tugasan dari kertas kerja dan mencapai target yang dicitakan.

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks