Langkau ke kandungan utama

Gagal Merancang



Assalamualaikum. Salah ceria. Salam bersua kembali.

Sudah hampir ke pertengah tahun 2019. Banyak perancangan telah dibuat. Namun hasilnya masih kesamaran dan ada juga yang tidak kelihatan. Saya hanya tahu merancang. Selebihnya hanya tuhan yang Maha Mengetahui.

Bermula dari 2017 lagi beberapa perancangan rapi telah dibuat. Antaranya adalah teknologi tenaga solar. Kurang popular di Malaysia ini dan rata-rata ramai yang tidak faham cara penggunaan keseluruhan sistem tenaga solar ini. Dengan adanya kemudahan elektrik grid (tnb), keperluan tenaga solar mungkin tidak diperlukan. Belum ada keperluan dan belum ada masalah yang timbul berkenaan dengan keperluan elektrik.

Tambahan pula kos pemasangan sistem tenaga solar mungkin juga mahal. Walaupun kos pemasangan adalah sekali sahaja ramai yang memilih untuk membayar bil elektrik setiap bulan. Ini kerana bil elektrik masih lagi murah dan mampu untuk dibayar setiap bulan. Keperluan untuk menggunakan elektrik solar tidak diperlukan.

Tapi target saya sebenarnya bukanlah menyaingi elektrik grid. Sistem elektrik solar yang saya hasilkan banyak menumpukan kepada pengguna di sektor ladang, kebun dan pedalaman. Selain itu saya menghasilkan produk solar generator mudah alih untuk kegunaan mudah alih. Saya lebih tertumpu kepada pengguna seperti itu. Tidak melibatkan penggunaan elektrik grid seperti di rumah, pejabat atau kilang.

Ramai yang menganggap penggunaan elektrik solar adalah semudah yang mereka fikirkan. Contohnya sekeping solar panel 20 Watt boleh menghidupkan aircond sepanjang hari. Mereka akan berfikir begitu seolah-oleh ianya seperti mudah. Begitu juga mereka beranggapan solar panel yang bersaiz kecil boleh menghidupkan lampu  sebanyak lima biji selama 12 jam di waktu malam. Semua andaian tersebut menggambarkan ramai yang tidak faham sistem elektrik solar walaupun pada pengetahuan asas.

Disebabkan kekeliruan ini beberapa projek solar saya tidak dapat diteruskan atas sebab kekurangan modal dan kos harga yang mereka tidak boleh terima. Setelah diberi penjelasan maklumat yang sebenarnya barulah tahu akan kebenaran sistem elektrik solar yang sebenarnya terutama pada penggunaan dan kos pemasangan.

Disebabkan itulah saya sedaya upaya untuk menghasilkan produk elektrik solar yang murah dan mampu dipasang oleh semua orang. Walaupun bahan mentah terpaksa dibeli dari luar dan harga kos bahan mentah mungkin sukar untuk saya kawal. Apa yang boleh saya lakukan adalah menghasilkan sistem controller sendiri. Di mana sistem tersebut dapat menggunakan solar panel yang kecil sesuai untuk penggunaan besar. Manakala sistem lain seperti bateri simpanan cas elektrik juga perlu dibuat ubah suai dan penambah baikan. Seperti sedia maklum, bahan mentah seperti bateri adalah komponen yang paling mahal berbanding bahan lain seperti solar panel.

Namun rancangan saya untuk menghasilkan sistem solar saya sendiri mungkin ditangguhkan kerana tiada dana. Dana dan modal tersebut untuk menghasilkan sistem yang benar-benar boleh diguna secara efektif tetapi kos yang rendah berbanding sistem sedia ada dari luar.

Perancangan telah menemui kegagalan. Pemberi dana juga tidak berminat dengan projek ini dan mungkin menganggap tidak memberi pulangan yang besar. Namun begitu, saya tetap akan teruskan projek ini sementara berusaha mengumpul dana yang cukup untuk melaksanakan projek ini satu hari nanti. 

Saya pernah menerima satu pertanyaan mengenai produk solar charger yang harga RM250 sahaja. Fungsinya adalah untuk cas peranti USB dan menghidupkan alatan kecil yang guna port USB sahaja. Individu tersebut dari Sarawak dan menyatakan berminat untuk membeli produk solar saya ini. Kemudian dia menyatakan untuk letak solar tersebut di rumah untuk menghidupkan lampu, kipas dan tv dan boleh guna selama 12 jam. Dia beritahu saya anak-anak dia mahu sangat menonton tv kerana di rumah tiada bekalan elektrik. Dia hidup sederhana tetapi tiada keperluan elektrik di rumahnya. Dipendekkan cerita saya tidak menjual solar charger saya itu kepadanya. Anda boleh simpulkan sendiri.

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks