Langkau ke kandungan utama

Sekecil kecil Solar Panel

Bismillah...
Assalamualaikum. Salam ceria.

Bersua lagi pada kali ini saya suka ingin menyentuh mengenai solar panel. Sejak dari kecil lagi saya suka dengan tenaga. Tenaga elektrik, tenaga batin dan sebagainya yang berkaitan dengan tenaga.
Begitu juga dengan tenaga ghaib seperti tenaga aura, tenaga batin, tenaga chakra dan ntah apa apa lagilah. Sampaikan benda benda seperti batu kayu juga menghasilkan tenaga yang disebut sebagai frekuensi. Frekuensi adalah getaran. Getaran yang terhasil menentukan identiti sesuatu benda.

Apa saja benda di dalam dunia ini ada frekuensinya tersendiri. Begitu juga dengan diri kita. Frekuensi boleh menghasilkan tenaga. Tenaga pula boleh disebarkan kepada kita semua sebagai satu yang bermanfaat.
Tenaga dari matahari memancarkan cahaya yang terang. Di dalam cahaya matahari terdapat beberapa frekuensi dan pelbagai bentuk cahaya. Antara yang kita tahu adalah infrared dan ultraviolet. Manfaat tenaga matahari memberi kebaikan kepada solar panel untuk menghasilkan tenaga elektrik. Kenapa pentingnya tenaga elektrik? Kerana kita pengguna tenaga elektrik dan ianya merupakan satu keperluan asas bagi kita semua.

Solar panel memerangkap cahaya matahari. Di dalam solar panel berlakunya proses sains tindak balas dari beberapa material yang digandingkan untuk menghasilkan tenaga baru iaitu tenaga elektrik.

Semakin cerah terik cahaya matahari semakin meningkat naik pengeluaran tenaga elektrik. Peningkatan berlaku sehingga ke satu nilai yang paling maksimum. Setiap solar panel mempunyai beberapa karekter seperti saiz, nilai voltan, nilai watt, rekabentuk luaran dan arus yang terhasil. Jika anda faham nilai watt berhubungkait dengan nilai volt dan arus. Oleh itu, hanya perlu tahu nilai watt dan volt sudah memadai.

Secara asasnya, solar panel menghasilkan tenaga elektrik. Bukan menyimpan tenaga elektrik. Untuk menyimpan tenaga elektrik kita memerlukan bateri yang boleh dicas. Contoh senang adalah bateri kereta.

Jika anda tahu, untuk cas bateri memerlukan tenaga yang sesuai. Contohnya untuk cas bateri 12v perlu ada voltan sehingga 15v. Oleh itu solar panel perlu dan wajib memberikan voltan sebanyak 15v kepada bateri. Jika tidak, bateri tidak dapat dicas dengan sempurna. Nilai watt atau arus pula menentukan berapa lama masanya untuk bateri tersebut dicas penuh.

Persoalan. Bolehkah solar panel bersaiz kecil atau mempunyai nilai voltan max 9v untuk cas bateri 12v? Secara logik tidak boleh. Tetapi secara logik reverse technology ianya boleh.
Bersambung...

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks