Langkau ke kandungan utama

Kena sampok

Assalamualaikum. Salam Ramadhan Al Mubarak.

Sekarang sudah memasuki fasa kedua dalam bulan puasa ini. Diharapkan bulan puasa ini dapatlah kiranya Allah mengampuni dosa dosa kita yang telah lalu dan juga pada masa akan datang. Pada bulan puasa ini kita didik supaya sentiasa dalam keadaan terpelihara dari melakukan perbuatan dosa. Namun pada masa yang sama juga kita perlukan sentiasa berdoa kepada Allah dan meminta keampunan dariNya.

Pada bulan Ramadhan kali ini tidak seperti bulan Ramadhan yang lepas lepas. Semuanya agak berbeza walaupun pada hakikatnya bulan ramahdan adalah sama pada perbuatan. Sangat sukar untuk saya nyatakan sebab bagi saya bulan Ramadhan ini meruapkan bulan ramadhan yang benar-benar mendidik dan menguji kesabaran. Ye. Memang benar sabar adalah kunci utama dalam menempuhi ujian yang Allah turunkan kepada hambanya. Dan setiap ujian yang datang hanya Allah Maha mengetahui kemampuan hambanya.

Apabila diceritakan mengenai ujian, saya merasi ujian yang sangat hebat pada Ramadhan kali ini. Bagi saya ianya sangat hebat dan sehinggakan saya buntu sampaikan tidak tahu untuk apa yang boleh dilakukan. Akhir sekali hanyalah bersabar menempuhi dugaan tersebut. Saya rasa sabarlah jalan penyelesaiannya disamping berusaha dan berdoa sebanyak mungkin keapda Allah. Yang paling penting adalah istiqomah.

Memang ramai yang mengetahui kerja saya adalah membuat dan mereka cipta produk-produk berasaskan elektronik. Sepanjang tempoh tersebut saya telah menghasilkan banyak produk yang boleh dikomersialkan. Namun ada juga beberapa produk yang masih belum dapat dijual kepada umum. Namun begitu produk yang sedia ada juga membuatkan saya sibuk sehingga tidak mampu untuk menumpukan kepada produk baru yang lain.

Sepanjang tempoh tersebut juga saya tidak mengalami masalah yang berat. Terutama sekali masalah yang melibatkan fungsi produk. Jika berlaku kerosakan pasti saya boleh memperbaikinya dengan mudah dengan izin Allah. Ini kerana saya boleh dikatakan amat memahami fungsi dan sifat-sifat luar dan dalam produk yang saya hasilkan. Tetapi sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala galanya. Dan perancangan Allah itu lebih sempurna dari segalanya. Dalam tempoh 5 tahun saya menghasilkan produk, inilah kali pertama produk saya tidak berhasil. Dan pertama kali itu jugalah saya tidak mampu untuk memperbaiki malah mengesan kerosakan atau kesilapan pada produk tersebut. Ini bukan produk baru. Produk yang saya hasilkan ini sudah menjangkau 5 tahun. Dan dalam tempoh tersebut tiada masalah serius pernah berlaku.

Bagaikan kena sampok. Itulah yang terfikir dalam fikiran saya. Namun apakan daya, walaupun pelbagai usaha telah dijalankan untuk mengesan masalah tersebut, sehingga ke hari saya mengarang post ini masih tidak dapat penyelesaiannya.

Ada beberapa produk lama yang telah terjual dan dalam keadaan ok telah saya ambil balik untuk dibuat rujukan kepada unit produk yang tidak menjadi. Namun ianya masih tidak mendapat petunjuk juga. Masa berganti masa. Sehinggakan makan masa sehingga berminggu minggu. Namun masih juga sama. Malah sudah beberapa unit telah saya hasilkan lagi namun masalah yang sama juga berlaku. Peliknya, masalah tersebut adalah sama dengan semua unit yang tidak berfungsi. Dan masalah tersebut juga merupakan masalah baru yang belum pernah saya hadapi.


Apa pun saya berharap kepada rahmat Allah. Semoga Allah memberi petunjuk dan jalan untuk memperbaiki masalah tersebut. Sekiranya masalah tersebut dapat diperbaiki, dapatlah kiranya saya menghantar beberapa unit yang telah ditempah sebelum ini oleh beberapa pelanggan.

Apakan daya ada beberapa pelanggan yang tidak berpuas hati dan ada juga yang cancel order. Namun masih ada juga yang memahami dan bersabar menanti sesuatu yang terbaiki dari saya. Apa yang baik datangnya dari Allah. Yang buruk dan lemah datangnya dari dalam diri saya sendiri.

Salam Ramadhan semua.

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks