Langkau ke kandungan utama

Nak lari... lariiii

Assalamualaikum dan salam ceria. Tak kisahlah apa pun keadaan kita sekarang ini. Yang penting happy dan sentiasa dalam keadaan ceria. Apa yang kita fikirkan akan menjadi panduan dalam kehidupan kita. Umpama doa untuk kita juga. Jika difikirkan baik maka baiklah jadinya. Dan akan berlaku disebaliknya pula.

Walau macam mana happy pun kita, ada masanya kita akan berasa down. Ye down. Bukan up and down tapi down. Sudah pastinya kita akan berasa kecewa. Rasa menyesal dan kesal.

Jadi apakah motifnya saya berkata begitu? Tiada apa yang hendak saya tumpukan pada satu satu hal. Hanya sekadar tumpang lalu saja. Apa yang berlaku ianya sudah terjadi. Dan apa yang terjadi ianya sudah berlaku.

Setelah lamanya saya mengambil masa untuk membuat pemerhatian dan begitu lambatnya saya membuat rumusan, akhirnya sudah sampai masa penghujungnya. Penghujung kepada keputusan muktamad. Saya telah memerhati pelbagai jenis aktiviti, kerja, perancangan, tindakan dan keputusan sesuatu perancangan sehinggakan ianya mengambil masa yang agak lama. Lamanya hal tersebut kerana atas kesilapan saya juga. Terlalu banyak perkara yang tidak penting yang saya ambil hal sehinggakan banyak masa dibazirkan.

Jadi apakah targetnya? Target dan tujuan ada tapi saya tak perlu katakan di sini. Cukup sekadar kiasan dan bunga bungaan saja. Selebihnya rakan rakan fikirlah sendiri. Jika baik yang disangka maka baiklah perjalanannya. Jika buruk yang disangkanya maka busuklah keseluruhannya.

Apa yang berlaku pada masa lepas banyak memberikan kepada saya pengajaran yang berguna umpama seorang guru yang banyak ilmunya. Jika saya ambil pengajaran yang berguna maka bergunalah ia. Jika saya abaikan maka terabailah ke awang awangan.

Yang pastinya ada beberapa hal. Yang agak penting dan yang terlalu berguna. Keluaran buku saya terdahulu yang pernah diterbitkan. Hanya perlukan edisi pengeluaran cetak yang terkini. Hampir 80% siap dikemaskini bersama dengan buku terbaru. Penerbit luar tiada. Hanya diri ini yang bertanggungjawab dalam semua hal penulisan dan penerbitan. Minta tolong orang mahir sudah pasti perlukan money. Money nak dapat bukan semudah A B C. Jadinya guna money sendiri. Memang lambat siap janji puas hati.

Seterusnya hal inventory yang tak berapa thory. Masalah dalam dan luaran. Jadi perlukah saya menunjukkan rasa kesal di sini? Tak perlu bagi rakan rakan tapi perlu bagi saya. Silap saya juga tak ikut cara omputeh buat kerja. Tak buat jurnal, tak ada penulisan. Hanya ingat dalam kepala. Tiada rekod dan tiada teori serta pengiraan. Buruknya pada saya sebab orang lain susah nak percaya apa yang saya buat, hasilkan dan cipta. Prototaip ada depan mata pun tak guna kalau pengiraan matematik dan tulis tulis teori tak ujud. Jadilah saya ni seorang inventori try and error. Try jadi menjadi, try tak jadi terus melingkup.

Bila hal ini berlaku dan banyak kali kena, saya nak tarik balik semua sekali apa yang sudah saya buat terutama sekali pada hal prototaip. Ada prototaip boleh dapat dana, katanya . Dana tak dapat sekali dapat buah Kana. Jadi saya nak buat produk terus. Tak perlu nampak macam pengemis lagi.

Saya sudah mula tulis jurnal dan rekod segala teori data pengiraan apa yang saya buat. Insyaallah apabila siap dan cukup puas hati, saya akan mengajar dan sampaikan ilmu yang Allah kurniakan ini kepada semua orang. Biar orang lain amalkan pula dan juga.

Free energy device yang berjaya dihasilkan akan diprodukkan secara berperingkat peringkat. Insyaallah semua orang tidak akan perasan akan hal ini. Secara berperingkat produk akan dihasilkan dan semua orang tak akan sedar. Free energy device akan dipecahkan kepada beberapa cabang dan bahagian. Jumlah bahagian dirahsiakan. Setiap satu bahagian akan mendapat 58% fungsi dari free energy device. Peratusan selebihnya adalah keadaan normal. Dan salah satunya akan berada dalam alat metal detector baru. 87% hampir siap binaan metal detector ini dan selepas siap saya akan lari meninggalkan salah satu carier saya.

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks