Langkau ke kandungan utama

Projek Kabinet Telur Elektronik

Assalamualaikum. Salam sejahtera. Apa khabar rakan-rakan sekalian? Harap sihat hendaknya. Maaf aku pinta sebab lama tak berblog atas sebab sibuk dengan kerja dan projek yang sedang aku laksanakan bermula sebelum ini. Buat permulaan ini aku masih di tahap R&D lagi dan terlalu banyak benda yang hendak aku lakukan dan perlu untuk disiapkan.
Projek yang sedang aku lakukan adalah projek kabinet telur elektronik. Projek kerjasama dengan syarikat perabut di Rantau, Negeri Sembilan. Pada permulaannya aku buat projek ini di sana (Rantau) dan bergerak dari Semenyih semata-mata untuk menjayakan projek ini. Setelah siap rekaan kabinet tersebut tiba pula masanya tugas aku untuk mereka alat yang sesuai dipasang pada kabinet tersebut. Oleh itu kabinet tersebut dihantar ke Lab aku di Semenyih. Jadi senang la aku tak perlu berulang-alik ke Rantau. Apabila siap, kabinet ini akan dihantar semula ke Rantau untuk proses pengujian selama 1 bulan.

Untuk proses R&D projek ini memerlukan masa yang banyak untuk tumpuan sepenuhnya kepada alat yang hendak dipasang nanti. Rekaan litar kawalan sudah dilakukan, cuma tunggu masa untuk pemasangan dan pengujian pula. Siap saja, kabinet telur ini akan dihatar semula ke tempat untuk diuji.

Dalam sibuk membuat projek ini, aku tidak lari dengan beberapa projek lain lagi. Ada masanya aku terpaksa tangguh sementara projek kabinet ini untuk memberi laluan kepada projek alat pengesan 25 kaki. Masa terlalu suntuk, permintaan amat mengharapkan supaya siap cepat. Alat pengesan tersebut diperlukan oleh salah sebuah pihak yang menjalankan kerja cari gali. Mereka memerlukan alat tersebut dengan kadar segera dan memaksa aku untuk tangguh projek kabinet. Untuk itu aku melakukan kerja ini lebih masa sehingga lewat malam. Apa pun yang kita lakukan, Allah lebih Mengetahui dan Maha Merancang. Projek tersebut sukar untuk disiapkan kerana kekurangan bahan yang sepatutnya ada.

Sudah merata tempat aku cari satu bahan tersebut tapi masih tidak menjumpainya melainkan aku perlu order bahan tersebut dari Taiwan atau Hong Kong. Tapi perlu tunggu sehingga 3 minggu baru dapat. Masa yang suntuk membuatkan aku terpaksa re-design litar alat pengesan tersebut menjadi serupa dengan apa yang dikehendaki. Alhamdulillah, siap juga walaupun over time. Oleh itu tiba masa untuk pengujian pula. Alat berfungsi tetapi amat sukar untuk dikendalikannya. Hanya orang yang reka alat tersebut tahu cara menggunakannya. Kalau orang lain nak guna mestilah berpandukan manual. Tapi manual penggunaan aku tidak sempat untuk disiapkan kerana masa suntuk.

Alat tersebut diserahkan tanpa manual cara guna. Melainkan aku terpaksa menerangkan cara guna secara lisan. Apa yang pasti selepas ini, orang yang guna alat tersebut pasti sukar untuk mengendalikannya tanpa manual atau latihan yang betul.


Selepas siap projek kabinet telur elektronik, aku akan teruskan untuk menghasilkan alat pengesan terbaru untuk beberapa orang lagi yang menghendakinya.

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks