Langkau ke kandungan utama

Gold Detector

Di dalam kesibukan mengikuti program rohani aku ada ambil kesempatan sikit dengan beberapa aktiviti luaran yang boleh mendatangkan income jika ianya kena pada tempatnya. Kalau dilihat pada dahulunya aku pernah buat satu metal detector atas permintaan Bro Jimi untuk xpdc-nya dulu. Satu buku yang penuh dengan manual untuk hasilkan metal detector telah diberikan kepada aku. Buku tu pula dibuat sendiri oleh Bro Jimi. Tebal memang tebal buku tu. Semuanya berkisar tentang metal detector. Bagi aku buku tu dah macam harta paling berharga dari metal detector yang dihasilkan.

Buku tu aku simpankan sebab setiap masa aku buat research tetang metal detector untuk ditukarkan kepada gold detector. Setelah beberapa tahun membuat researh mengenai alat ini, akhir terjadi juga dengan satu prototaip dihasilkan. Bentuk binaan direka oleh Bro Jimi sendiri. Manakala aku reka litarnya dengan setting yang sangat susah giler. Patutulah benda alah ni dijual mahal kat luar negara. Nak bawa masuk Malaysia pun tak boleh.

Oleh itu Bro Jimi cadangkan aku buat versi Malaysia dan dibuatkan jenamanya sekali di bawah penjenamaan produk kreatif. Seteleh berbincang dengan Bro Jimi yang kebetulan dia sedang reka satu lagi bentuk untuk gold detector yang kedua, akan mengadakan xpdc pada masa terdekat ini. Pada masa yang sama juga aku dengan Bro Jimi akan sedang usaha untuk dapatkan khidmat nasihat dari pakar untuk membangunkan produk ini di luar negara. Memang betul orang kata, negara China dah lama dah hasilkan produk ini dan dijual pada US dengan banyak sekali. Peduli apa aku dengan produk diorang. Ini produk aku sendiri dan tak sama dengan yang lain. Siap dengan brand lagi (buatan Malaysia).

Aku dan Bro Jimi memutuskan untuk tidak menjual gold detector buat masa ini. Terutama sekali pasaran Malaysia. Maknanya tiada penjualan di Malaysia. Tapi ada pula kelonggarannya pula. Untuk serius buyer saja dijual. Yang betul-betul nakkan alat ini saja boleh dijual. Ramai yang tanya apa yang bestnya alat ini berbanding yang lain? Aku tak boleh cerita.
Bro Jimi ada kata jika orang lain tahu cara guna alat ini, pasti berebut-rebut orang nak beli walaupun pada sebarang harga. Dia nasihatkan supaya dibiarkan dan jangan dipromosikan sangat alat ini, sambil menunjukkan kepada saya jadual xpdc akan datang ini kepada aku.

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks