Langkau ke kandungan utama

Produk Baru Siapa Nak Order?

Aku kali ini rasa agak tak berapa sedap badan la. Badan sakit sana sini. Tapi bukan nak demam. Mungkin adalah masalahnya tu. Tak lama lagi aku akan keluarkan beberapa produk baru. Semua produk berasaskan elektronik. Tak kiralah apa pun janji elektronik.

Sebelum ini seperti yang ramai dah tahu aku ni sibuk dengan kerja uji kaji dan R&D untuk beberapa produk baru. Semuanya aku reka sendiri. Tiru tu ada juga tapi aku upgrade jadi lebih baik lagi. Kalau diikutkan banyak juga produk yang akan aku hasilkan dan semua produk tersebut akan dijual di pasaran. Buat masa ini ada satu syarikat yang menjadi marketing aku punya produk. Usaha sama itu juga terjalin sudah sekian lama. Harap-harap berkekalan la.

Apa pun tidak semua idea dan produk yang diterima. Ianya bergantung kepada kehendak syarikat tersebut. Ia memilihi beberapa produk yang sesuai dengan perniagaan mereka. Contohnya jika syarikat terbabit menjual produk berasaskan sistem kereta, tidak mungkin mereka menerima produk berasaskan pertanian. Jadi, mana-mana produk yang bukan dari kehendak syarikat terbabit, aku jual open pada yang lain pula. Paling tidak pun aku jual kat e-bay. Tapi tidak sekerap mana pun sebab aku masih sibuk dengan kerja lain. So, untuk marketing aku memerlukan masa lebih. Kalau ada pihak yang sudi menjadi marketer produk aku, aku terima je asalkan memenuhi syarat yang ditetapkan.

Untuk produk baru nanti korang boleh la pergi ke blog lain yang aku sediakan untuk produk-produk baru. Takleh campur dalam blog ini. Kalau cerita pun tak la detail sangat. Untuk blog tu nanti dia punya penerangan produk adalah lebih detail lagi. Sebenarnya ada juga produk yang aku hasilkan ni memang dah ada jual dipasaran sekarang ni. Cuma mungkin terlalu kecil dan agak sukar untuk memperolehinya. Jadi produk aku adalah cara lain untuk memperolehinya.
Kesemua produk aku yang akan dihasilkan nanti merupakan produk DIY yang boleh dipasang dengan sendiri. Maksudnya tak payah la ambil upah orang lain untuk memasangkannya. Melainkan memang dah betul malas dan tak reti nak pasang.
Korang juga boleh bagi idea pada aku jika ada produk yang memang nak cari tapi tak jumpa-jumpa. Atau pun memang produk tu tak ujud dalam dunia ni. Insyaallah aku boleh cuba hasilkan. Korang nak jualkan pun boleh. Harga tu ikut suka hati korang la nak taruk. Bagi aku, aku hanya ambil harga upah sedikit dan harga barang kasar yang aku beli. Itu je. Ada yang tanya lagi kat aku, lepas ni ambil tempahan projek dari student lagi ke? Jawapan aku tak tau lagi. Aku kena interview dulu student tu sebelum terima tempahan. Aku dah serik dah. Dan diorang pun dah serik dengan aku juga.
Mungkin lepas ni aku buat pakej buat projek dalam satu kotak je. Maknanya dalam satu kotak tu ada barang-barang projek yang boleh dibuat sendiri dan pada masa yang sama ia boleh digunakan sebagai bahan pembelajaran. Nak buat projek, buat sendiri. Jadi atau tidak itu tanggung sendiri. Ambil risiko dan belajar sendiri. Pakej yang aku cadangkan tu memang boleh jadi kalau siap dipasang dengan betul mengikut arahan. Kalau tak jadi juga walaupun dah cuba 10 kali... ntah la... berhenti belajar je la. Mnaj sangat la korang ni. Harga nak murah sesangat tapi hasilnya nak tip top. Mana boleh... aku tak layan la lepas ni.
Oklah ye. aku nak tido ni...

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks