Langkau ke kandungan utama

Mana la aku hilang ni?

Sebenarnya aku pun tak pasti la macam mana aku boleh hilang ni. Ramai pulak yang tanya mana pulak budak Azrai ni pegi ni? Lari rumah ke? Mana ada lari dari rumah. Aku duduk kat rumah je. Sekarang ni aku sibuk dengan projek itu ininya. Tapi baru permulaan.

Baru nak ula je dah sibuk tak nampak muka. Sebenarnya aku banyak buat projek dengan orang itu ini. Semuanya member la. Tapi itulah jadinya ni. Aku dah tak boleh nak uruskan semua sekali. Sampaikan banayk perkara yang aku terlepas. Mungkin silap aku gak. Banyak sangat projeknya. Tapi satu apa pun tak beres lagi. Apa pun aku dah mula atur balik jadual. Dulu masa kerja tempat lama, tak pulak aku sibuk camni. Taklah sampai nak buat jadual. Teringat pula jadual waktu masa kat sekolah dulu.

Baru-baru ni aku ada pergi ke MAHA. Apa tu? Ala... MAHA la. Dua kali aku pergi sana. Dekat je. Yang best kat sana sebab macam-macam barang tempatan yang boleh kita beli dan yang penting sekali adalah beli anak pokok dan benih pokok. Kambing, kuda, unta dan lembu memang aku tak beli la. Lagi pun aku pegi tempat yang bertutup je. Ladang aku tak pergi. Apa pun memang best la kalau pergi sana.

Mula-mula tu pergi dengan member. Lepas tu pergi satu keluarga. Best giler. Aku bawa RM100 rasa tak cukup pulak. Ingat nak beli anak pokok je. Lepas tu macam-macam benda yang aku beli macam keropok, snek rambutan, paste mee bandung, buku dan sebagainya. Lepas tu barulah aku beli anak pokok.

Tiba-tiba je rasa nak berkebun. Sebab tulah nak beli anak pokok. Benih pokok bunga pun rembat sekali. Alang-alang tu kalau nak berkebun biar sampai jadi ladang ke kan. Gambar yang aku ambil ni pun menunjukkan buah-buahan tempatan. Banyak dan pelbagai buah-buahan yang ada. Padi pun ada. Kalau nak tunjuk pada anak rupa padi boleh la datang ke MAHA ni. Aku dah biasa dah dengan padi. Masa kecik dulu pun pernah tolong aruah uwan aku bersawah.

Jadi, kiranya kalau korang memang ada buat pilihan nak pergi ke MAHA ni atau tidak, saya rasa baik korang pergi. Itu pun kalau korang memang minat nak berjalan dan minat dengan produk tempatan. Minat berkebun dan inat dengan haiwan peliharaan pun boleh. Banyak peluang ada kat sana. Nak mohon kontrak penanaman pun boleh. Aku nak cuba mohon. Tanah dah ada. Cuma tak tau nak tanam apa lagi.

Catatan popular daripada blog ini

Konsep free energy

Mungkin ada yang salah anggap apabila dikatakan free energy di mana tenaga yang dijana adalah percuma semata-mata tanpa perlu penambahan dan juga perlu mengeluarkan kos untuk menghasilkan tenaga percuma tersebut. Inilah yang dikatakan free energy. Rata-rata yang beranggapan free energy sama seperti kaedah solar panel yang menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenega elektrik secara percuma. Begitu juga dengan kaedah tenaga angin melalui pemusingan turbin generator yang dipasang di tempat yang berangin tiup kuat. Bagi aku semua kaedah tersebut masih belum 100% free energy kerana ia memerlukan sokongan untuk mencapai jumlah tenaga yang diperlukan. Setelah lama aku membuat pemerhatian dan juga beberapa ujikaji serta teori berkaitan dengan free energy, ianya 100% boleh dilaksanakan. Tetapi ianya seolah-olah sukar untuk dilasanakan atau dijadi kenyataan. Ia bersangkut paut dengan sensitiviti pihak-pihak tertentu. Sebagai contohnya seperti terciptanya kenderaan elektrik atau kenderaan

Litar converter dan inverter

Bismillah... Assalamualaikum. Salam ceria. Adakah anda tahu akan litar inverter dan litar converter. Ok baik, kali ini saya sentuh bab agak advance sikit. Kepada yang baru mula belajar atau baru kenal komponen bab ini anda boleh baca dan ikuti. Jika anda sukar untuk faham itu tidak mengapa. Ini adalah sambungan dari topik solar panel sebelum ini. Persoalannya bolehkah solar panel yang bersaiz kecil berupaya untuk cas bateri yang mempunyai nilai volt yang tinggi seperti 12 volt? Jawapan saya adalah boleh. Bagaimana caranya? Dengan penambahan litar converter. Apakah litar converter dan inverter? Ada pelbagai versi jawapan. Saya akan terangkan dan anda boleh nilaikan sendiri. Litar converter berfungsi menukar nilai voltan masuk kepada satu nilai tertentu pada keluaran. Contoh voltan masuk 5 volt, keluaran pula 10 volt. Contoh lain, voltan masuk 8 volt dan keluaran pula 4 volt. Voltan biasanya adalah DC atau arus terus. Ada juga litar converter yang berfungsi menukarkan voltan positi

Selepas 2 Bulan, Inilah Hasilnya...

Assalamualaikum. Salam ceria. Kali ini saya ingin sharing sedikit mengenai system aquaponic dengan solar energy system yang telah saya hasilkan dan dibina melewati 2 bulan lalu. Tiada apa yang menarik perhatian jika rakan-rakan seorang yang biasa-biasa saja. Apa yang saya telah hasilkan ini memang nampak biasa saja. Setakat system akuaponik dan kemudian ditambah pula dengan system solar energy. Rata-rata orang akan katakan biasa-biasa saja. Ok, tak mengapa. Perkara kecil saja. Jadi pada kali ini saya berhasrat untuk berduskasi mengenai system solar energy ini secara terperinci. Yang mana maklumat yang saya ceritakan ini mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan panduan untuk yang memerlukannya. Hasil setelah dua bulan saya menguji system ini tidak mengecewakan. Ingat. Saya bukan nak menjual produk tapi sekadar menceritakan spec tentang system ini. Secara asasnya untuk membina satu system solar power memerlukan beberapa perkakasan penting. Jika pergi ke mana-mana perkakasan atau aks